Odeslaný e-mail se mi obratem vrátil zpět s chybou, jak zjistím příčinu?
Důvod nedoručení vždy naleznete přímo ve zprávě, která se Vám vrátila. Většinou v ní naleznete stručný popis chyby následovaný detailními informacemi či původní zprávou s jejími hlavičkami. Velmi často chyba obsahuje i odpověď cílového serveru. Pro prvotní určení příčiny je klíčový právě tento popis chyby uvnitř těla zprávy.
Chybové zprávy (delivery failure notice) mohou pocházet od našeho SMTP, ale i od cílového poštovního serveru příjemce zprávy. Proto zde nelze uvést všechny možné varianty. Přesto si popíšeme nejčastější z nich.
Nejprve příklad celé vrácené zprávy...
This is the mail system at host kyle2.onebit.cz. I'm sorry to have to inform you that your message could not be delivered to one or more recipients. It's attached below. For further assistance, please send mail to postmaster. If you do so, please include this problem report. You can delete your own text from the attached returned message. The mail system <asdfasdf@onebit.cz>: host mx180.onebit.cz[2a01:430:13::180] said: 550 5.1.1 <asdfasdf@onebit.cz>: Recipient address rejected: User unknown in virtual mailbox table (in reply to RCPT TO command) Reporting-MTA: dns; kyle2.onebit.cz X-Postfix-Queue-ID: 8AC83612CD X-Postfix-Sender: rfc822; odesilatel@example.com Arrival-Date: Wed, 6 Sep 2017 08:16:30 +0200 (CEST) Final-Recipient: rfc822; asdfasdf@onebit.cz Original-Recipient: rfc822;asdfasdf@onebit.cz Action: failed Status: 5.1.1 Remote-MTA: dns; mx180.onebit.cz Diagnostic-Code: smtp; 550 5.1.1 <asdfasdf@onebit.cz>: Recipient address rejected: User unknown in virtual mailbox table From: Novak <odesilatel@example.com> Subject: Testovaci zprava Date: 6 September 2017 at 08:16:30 GMT+2 To: asdfasdf@onebit.cz
Nejdůležitější část se nachází hned v první části technických podrobností (pod obecným textem):
host ... said: 550 5.1.1 <asdfasdf@onebit.cz>: Recipient address rejected: User unknown ...
Informace pochází od cílového mailserveru a v tomto případě oznamuje, že tato e-mailová adresa neexistuje.
Mailbox neexistuje
Obvyklé varianty chyby
550 5.1.1 <prijemce@example.com>: Recipient address rejected: User unknown in virtual mailbox table
511 sorry, no mailbox here by that name
Důvod chyby
- Cílový mailserver odmítl zprávu převzít, neboť adresa příjemce neexistuje.
Řešení
- Přesvědčte se, že jste uvedli e-mailovou adresu příjemce správně - čtěte důkladně, abyste nepřehlédli na první pohled nepatrné překlepy. Tuto adresu naleznete i v samotné vrácené zprávě.
- Obraťte se na příjemce a prověřte funkčnost adresy a domény (zejména zda u domény příjemce v posledních dnech neprováděly změny DNS).
- Pokud potíže přetrvávají, prověřte, že odpověď pochází od správného mailserveru dle nastavených MX záznamů v DNS cílové domény.
Překročena kvóta
Obvyklé varianty chyby
<prijemce@example.com>: user is over quota
<prijemce@example.com>: permission denied. Command output: Mail quota exceeded.
Důvod chyby
- Cílový mailserver nemůže zprávu doručit, neboť mailbox příjemce je přeplněný.
Řešení
- Pokud je to možné, obraťte se na příjemce jiným způsobem a informujte ho o zaplnění jeho mailboxu.
- Zkuste zprávu znovu odeslat později.
Nefunkční doména
Obvyklé varianty chyby
<prijemce@example.com>: Host or domain name not found. Name service error for name=example.com type=A: Host not found
Důvod chyby
- Nepodařilo se zjistit informace DNS o cílové doméně.
- Doména příjemce je nefunkční (doména po expiraci, apod.)
Řešení
- Kontaktujte příjemce e-mailu nebo správce/provozovatele domény příjemce.
- Zkuste zprávu znovu odeslat později.
Pokud si s chybou nevíte rady a nepodařilo se Vám zde nalézt její popis, zašlete nám toto sdělení vč. přiložené hlavičky prostřednictvím autorizovaného požadavku.